
Jde o toto: mám FF kombi, motor Zetec 16V-1,6-74kW-kód FYDC, r.v: 2000, nájezd 318tis. Auto je průběžně udržované, olej měněný včas (FordFormula F 5W-30) a hodně již posloužilo; myslel jsem, že by mohlo vydržet ještě do příští STK (září 2022), alespoň. Žel, motor má nějakou poruchu (popíšu níže) a lze s ním teď jezdit tak raději jen "kousek a zpět". Všichni známí mluví o generálce motoru, což je nerentabilní, tak pak už asi to vrakoviště. Jenže v posledních letech bylo uděláno toto: zcela nová nápravnice, ramena, čepy + silentbloky motoru - srpen 2020 / 304tis.km.; 1.díl výfuku (parohy) + vlnovec - září 2020 / 306tis.km; nová stahovačka okna dveří řidiče + nové mlhovky - leden 2021 / 311tis.km; komplet nová spojka (vč. ložiska) - září 2019 / 293tis.km; zcela nové prahy - červen 2020 / 300tis. km. Takže se mi moc to té likvidace nechce.
Ohledně té závady motoru:
Začal během krátké doby extrémně žrát olej (cca 0,5litru / 100 km...bral o něco víc již delší dobu, ale ne tak extrémně), smrdí víc než dřív, nepravidelně čudí (většinou až tak po ujetí cca 20 km), někdy po takovém malé "škytnutí" vypustí docela velký mračno... a snese tak 2000 otáček max, jinak začne mít trhavé výpadky v tahu. Chladící kapalina se neztrácí, jen ten olej; startuje stále vzorně na první škrtnutí; spotřeba paliva stejná jako dříve.
Zdůrazňuji, že "toto" se začalo projevovat poměrně naráz, snad během jedné jízdy a z toho mi vyplývá, že se tam něco "provalilo", prasklo, apod., že to asi není "jen" celkovým opotřebením motoru.
Nejvíc to "začudí", když jedu s podřazenou rychlostí z kopce (myslím třeba na 4 bez plynu) a pak dole pod kopcem již na rovince přidám plyn... tak nějak to škytne a vyvalí se mračno.
Měl by někdo podle toho popisu tip, co by to snad mohlo být konkrétně s orientační cenou opravy?
Za Vaše postřehy a zkušenosti budu rád. Děkuji moc.