Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 652
- Registrován: 18.09.2008 22:13
- Bydliště: Plzeň
Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Začal mi opět téct domek (těleso) termostatu (je plastový) - byl měněný po koupi auta, takže do teď vydržel pouze nějakých 70t km (podotýkám, že chladící kapalina byla vždy origo Ford 1:1). Je to velmi častá závada, stačí zadat do Googlu "thermostat housing focus" a výsledky mluví za vše.
Po rozebrání jsem zjistil příčinu (velmi typická) - plastové mezikruží, které tvoří vnitřek drážky pro těsnící o-kroužek (těsní na blok motoru) je velmi slabé a časem plast zkřehne, kousek se vyštípne, gumový o-kroužek ztratí oporu, prohne se dovnitř a přestane těsnit: Protože jsem nechtěl cpát Fordu prachy za diletantsky navrženou věc, která je navíc z degradujícího plastu (viz obtoková trubka nad chladičem, která se začne časem rozpadat a další plastové díly v chladící soustavě), navíc jsem potřeboval druhý den mít auto pojízdné, zvolil jsem opravu:
1) Kroužek z nerez plechu, tl. asi 0,3mm, šířka cca 13mm, délku jsem odměřil tak akorát, aby to vytvořilo kroužek, co jde tak akorát vsunout do otvoru (nemusí jít úplně těsně) a spájel (použít vhodnou kapalinu) - spájení je důležité, kroužek "v celku" bude lépe držet: 3) Kroužek jsem vlepil (vše zdrsnit, odmastit) do tělesa termostatu, stačí tenká vrstva lepidla - použil jsem osvědčené dvousložkové epoxidové lepidlo JB Weld s velkou teplotní odolností (280°C). Šlo by určitě použít podobné lepidlo, případně i nějaký tmel (silikon nebo raději hybridní polymer), akorát dbát na teplotní odolnost - jde jenom o zafixování kroužku, pokud má správný rozměr, bude tam dobře držet sám.
3) Na místo vyštípnutého kousku plastu jsem vlepil odstřižek ze stejného nerez plechu, akorát přehnutý (aby byl silnější) a vhodně vytvarovaný: P.S.: pokud už plast tělesa celkově degraduje (barva se mění z černé nebo tmavě šedé na světle šedou až hnědou a hlavně je vidět plnivo, což jsou skelná vlákna - materiál je polaymid 6.6 vyztužený skelnými vlákny: PA66+GF30), asi bude lepší brát opravu jako dočasnou a pořídit nový díl, protože se stejně časem začne rozpadat, možná jinde.
Určitě tato oprava zamezí vyštípnutí plastu a "vyvalení" o-kroužku dovnitř, což je nejčastější závada. Pokud bych někdy těleso měnil za nové, kroužek jako výztuhu bych tam vlepil už preventivně u nového dílu.
Nevím, kdo u Fordu navrhnul tento díl z plastu (býval alu) a ještě takto poddimenzovaně a z degradujícího plastu.
Po rozebrání jsem zjistil příčinu (velmi typická) - plastové mezikruží, které tvoří vnitřek drážky pro těsnící o-kroužek (těsní na blok motoru) je velmi slabé a časem plast zkřehne, kousek se vyštípne, gumový o-kroužek ztratí oporu, prohne se dovnitř a přestane těsnit: Protože jsem nechtěl cpát Fordu prachy za diletantsky navrženou věc, která je navíc z degradujícího plastu (viz obtoková trubka nad chladičem, která se začne časem rozpadat a další plastové díly v chladící soustavě), navíc jsem potřeboval druhý den mít auto pojízdné, zvolil jsem opravu:
1) Kroužek z nerez plechu, tl. asi 0,3mm, šířka cca 13mm, délku jsem odměřil tak akorát, aby to vytvořilo kroužek, co jde tak akorát vsunout do otvoru (nemusí jít úplně těsně) a spájel (použít vhodnou kapalinu) - spájení je důležité, kroužek "v celku" bude lépe držet: 3) Kroužek jsem vlepil (vše zdrsnit, odmastit) do tělesa termostatu, stačí tenká vrstva lepidla - použil jsem osvědčené dvousložkové epoxidové lepidlo JB Weld s velkou teplotní odolností (280°C). Šlo by určitě použít podobné lepidlo, případně i nějaký tmel (silikon nebo raději hybridní polymer), akorát dbát na teplotní odolnost - jde jenom o zafixování kroužku, pokud má správný rozměr, bude tam dobře držet sám.
3) Na místo vyštípnutého kousku plastu jsem vlepil odstřižek ze stejného nerez plechu, akorát přehnutý (aby byl silnější) a vhodně vytvarovaný: P.S.: pokud už plast tělesa celkově degraduje (barva se mění z černé nebo tmavě šedé na světle šedou až hnědou a hlavně je vidět plnivo, což jsou skelná vlákna - materiál je polaymid 6.6 vyztužený skelnými vlákny: PA66+GF30), asi bude lepší brát opravu jako dočasnou a pořídit nový díl, protože se stejně časem začne rozpadat, možná jinde.
Určitě tato oprava zamezí vyštípnutí plastu a "vyvalení" o-kroužku dovnitř, což je nejčastější závada. Pokud bych někdy těleso měnil za nové, kroužek jako výztuhu bych tam vlepil už preventivně u nového dílu.
Nevím, kdo u Fordu navrhnul tento díl z plastu (býval alu) a ještě takto poddimenzovaně a z degradujícího plastu.
Ford Focus Mk4 HB, 1.0EB/92kW, 2021
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
- Fofan
- Zkušený
- Příspěvky: 1180
- Registrován: 27.01.2013 07:31
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Pekna prace fakt
tady se hodi rict zlaty cesky rucicky. Myslim ze by to mohlo vydrzet i dyl

Ford Focus Mk2-07 1.6L Duratec 16V PFI (100PS) Sigma, Černá Panther (met)
Ex. Ford Focus Mk1 2.0 Zetec

Ex. Ford Focus Mk1 2.0 Zetec

- lukasm18
- Nováček
- Příspěvky: 8
- Registrován: 30.09.2015 12:00
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Díky za nápad.. už jsem fakt nevěděl jak z tohohle problému ven.. za posledního 1,5 roku už druhý domek. Vždy tekl na stejném místě u spodního šroubu domečku.
Můj postup opravy:
Měl jsem doma mosaznou fitinku 1 1/2“ z které jsem si udělal kroužek o vnějším průměru 43,7mm (krásně zapadl do domečku) a vnitřní byl 40mm. Délku kroužku mám 15mm (nechal jsem kousek vystouplý (4mm), aby fungoval i jako distanční kroužek a opora pro silikon. Jelikož nemám lepidlo které doporučuješ sáhl jsem po červeném silikonu který má také vysokou teplotní odolnost + odolnost olejů a chladící kapaliny. Místo kde bude kroužek jsem namazal vrstvou silikonu a poté s malou silou nasadil do domečku. nechal jsem hodinku zatáhnout silikon, poté odmastil místa dotyku domečku na bloku motoru a kroužku který bude zalezlý v díře motoru. Do domečku jsem vložil gumové těsnění a poté ještě napatlal do vzniklé mezery mezi kroužkem a těsněním silikon a zašrouboval (25Nm) 3x šroub a nechal 2 -3 hodinky zvulkanizovat. Nakonec dolít chladící kapalinu, odvzdušnit a práce hotová.
Můj postup opravy:
Měl jsem doma mosaznou fitinku 1 1/2“ z které jsem si udělal kroužek o vnějším průměru 43,7mm (krásně zapadl do domečku) a vnitřní byl 40mm. Délku kroužku mám 15mm (nechal jsem kousek vystouplý (4mm), aby fungoval i jako distanční kroužek a opora pro silikon. Jelikož nemám lepidlo které doporučuješ sáhl jsem po červeném silikonu který má také vysokou teplotní odolnost + odolnost olejů a chladící kapaliny. Místo kde bude kroužek jsem namazal vrstvou silikonu a poté s malou silou nasadil do domečku. nechal jsem hodinku zatáhnout silikon, poté odmastil místa dotyku domečku na bloku motoru a kroužku který bude zalezlý v díře motoru. Do domečku jsem vložil gumové těsnění a poté ještě napatlal do vzniklé mezery mezi kroužkem a těsněním silikon a zašrouboval (25Nm) 3x šroub a nechal 2 -3 hodinky zvulkanizovat. Nakonec dolít chladící kapalinu, odvzdušnit a práce hotová.
Naposledy upravil(a) lukasm18 dne 29.05.2023 20:20, celkem upraveno 2 x.
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3086
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Držím palce, ať to vydrží - jestli tomu dobře rozumím, tak ten tvůj kroužek přesahuje přírubu a tím i vložky v dírách pro šrouby - a vše je pak utažené šrouby bez omezení průhybu domku - takže je celý domek namáhán prohnutím, vyvolaným utažením šroubů?
Původně jsou šrouby utažené přes vložky v dírách "natvrdo", domek je namáhán silou od těsnění.
Co je to za šrouby? M8?
Původně jsou šrouby utažené přes vložky v dírách "natvrdo", domek je namáhán silou od těsnění.
Co je to za šrouby? M8?
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- lukasm18
- Nováček
- Příspěvky: 8
- Registrován: 30.09.2015 12:00
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Je to vše na bázi původní funkce, jen jsem vytvořil širší vnitřní stěnu, jako původní strůjce nápadu, kolem které je to gumové těsnění stím že jsem nechal ten přesah, který zaleze do díry v motoru a tím jsem získal další těsnící plochu pro silikon (viz ten přesah mosazný) + jako aretace.. ten mosazný kroužek se o nic neopírá.. pouze je zalezlý v bloku motoru a mezi ním a motorem je těsnění silikon až k tomu gumovému kroužku.. zatím to drží parádně.
Šrouby taky původní tam mam.. ano M8 (10tka klíč/ořech).
našel jsem dokonce ještě ALU domeček..
Šrouby taky původní tam mam.. ano M8 (10tka klíč/ořech).
našel jsem dokonce ještě ALU domeček..
Kód: Vybrat vše
https://www.amazon.com/Aluminum-Thermostat-Housing-Escort-Contour/dp/B07JNP6M1C
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3086
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
To je pak jiná
- z popisu mi přišlo, že se kroužek opírá blok motoru a mezi domečkem a blokem je mezera a celé je to našponované šrouby.

Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- lukasm18
- Nováček
- Příspěvky: 8
- Registrován: 30.09.2015 12:00
Re: Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Už to vidím.. člověku než to dojde, tak si to musí párkrát přečíst.. diky za upozornění.. OPRAVENO 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti