Startovací kabely

Moderátor:foki
Uživatelský avatar
davka
Nováček
Nováček
Příspěvky: 82
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Prostějov

Startovací kabely

Příspěvek od davka » 27.02.2012 19:54

Tohle téma jsem nikde nenašel, tak jej začnu.


Mám doma měděný kabel průřezu 35mm2 a chtěl bych si z něj udělat startovací kabely. Máte s tím někdo domácí zkušenosti? zda ten průžez není moc, případně jakou délku si mám udělat aniž bych se měl začít bát poškození baterie (např. odběr většího napětí)?

díky za jakoukoliv radu.
Ford Focus combi 1.8 16V r.v 99 Ghia, 15" - 195/50

Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13457
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Startovací kabely

Příspěvek od miki21 » 27.02.2012 20:20

Taky je otázka jak dlouhé.
Kabely dlouhé 4m (tzn. 2m jeden kabel) při průřezu 10mm2 ("Tesco" apod. kabely tolik ani mít nebudou) mají odpor asi 7mOhm. Takže při 100A na nich ztratíš 0,7V plus úbytky na napojení drátu do svorek, kontaktech aku apod. Kabely se doporučují aspoň těch 10mm2 (při 6mm2 je úbytek na odporu kabelu už skoro 1,2V/100A). Já mám kabely 16mm2 a tím nastartuješ cokoliv. Osobně jsem je nepoužil, nastartuju kdykoliv, ale hodí se na pomoc ostatním. Zejména u dieselů má startér pořádný odběr.
Ten průměr je trochu moc,ale klidně je použij.Jen počítej s jejich odporem.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
davka
Nováček
Nováček
Příspěvky: 82
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Prostějov

Re: Startovací kabely

Příspěvek od davka » 27.02.2012 20:37

počítám, že né vždy bude stát auto ideálně (baterií ve směru hůře přístupném - na větší vzdálenost) tak uvažuji o délce 5m (rozuměno každý kabel 5m), auto má na délku cca 4metry, tak aby to dosáhlo i když budou stát k sobě čumákem a zadkem.
Ford Focus combi 1.8 16V r.v 99 Ghia, 15" - 195/50

Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13457
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Startovací kabely

Příspěvek od miki21 » 27.02.2012 20:55

Tak pokud je máš doma,tak Ti nic nebrání v tom,připojit to na baterku a na druhém konci změřit kolik z toho leze.Nějaký elektrikář tady Ti jistě poradí jestli to stačí,nebo ne. :cooler:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Hop377
Nováček
Nováček
Příspěvky: 88
Registrován: 06.05.2011 23:30

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Hop377 » 27.02.2012 22:00

Tak to som zvedavy aku zataz pripoji na druhy koniec aby zistil kolko mu z toho lezie pri 50A a to je este daleko od zaberoveho prudu starteru. 8)

Uživatelský avatar
Pnr
Nováček
Nováček
Příspěvky: 93
Registrován: 02.03.2011 22:10
Bydliště: Kosicko

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Pnr » 27.02.2012 22:57

Preco by mali byt hrube kable na skodu? Cim hrubsi kabel tym mensi odpor a znesie toho viac bez toho aby sa rozpustil alebo sa mylim?
FFII 2011, Hatch, 1.6 74kw
Obrázek

Uživatelský avatar
Quickie
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 7238
Registrován: 10.03.2008 21:18
Bydliště: Revúca, Trnava

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Quickie » 28.02.2012 09:19

tiež si myslím že čím hrubší, tým lepší (všeobecne to aj ženy vravia, a to už je čo povedať :mrgreen: )

zoberte si, keby sa nakladiaky medzi sebou štartovali 1 cm (v priemere) kablom z tesca :nnou:
aj ked na druhej strane.. 3,5 cm je už trochu moc.. už len kvoli manipulácii s kablom..

Uživatelský avatar
Ajik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 180
Registrován: 11.02.2012 11:56
Bydliště: Brno

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Ajik » 28.02.2012 09:35

Kabel s průřezem 35mm^2 snese trvalý proud kolem 250A, krátkodobě klidně i 1000A. Takovýmto kabelem můžeš vyzkratovat autobaterii a kabel to vydrží (baterie ne :) ).

Vodič s průřezem 35mm^2 má cca 0,50 Ohmů / kilometr, tedy například při proudu 100A máte na 5 metrů délky úbytek cca 0,25V.

Startovací kabely s takovýmto průřezem mohou mít klidně i 10m, ale s tím bych se už tahat nechtěl, to zase něco váží :D
Ford Focus II - Kombi, 2006, 1.6 TDCi DURATORQ - 66 kW - spotřeba 5,3l/100km - cca 150tis km
Parrot MKi9200 (Handsfree+MP3), Navigace Sygic, Parkovací asistent, Onboard kamera F90G
Yamaha DragStar 650 XVS - 2002 - 30kW - cca 20tis km

Uživatelský avatar
VH123
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1214
Registrován: 09.04.2009 09:37
Bydliště: Lovosice

Re: Startovací kabely

Příspěvek od VH123 » 28.02.2012 10:17

Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc, ale pořád v pohodě. I s kvalitní izolací to bude mít srovnatelný průměr s Tesko kabely, to je centimetr plastu a uprostřed se krčí 10 vlákýnek mědi. Nějak šikovně to umotat kolem rezervy a není co řešit. Pamatuju jinačí přeborníky, ve Slovinsku mě startoval stařík pomocí samodomo neizolovaných drátů z hromosvodu se zemnícími svorkami ke svářečce. Izolace byla jen sem tam kobercovkou, aby se neřeklo.
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012

Uživatelský avatar
Ajik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 180
Registrován: 11.02.2012 11:56
Bydliště: Brno

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Ajik » 28.02.2012 10:31

to "VH123": Můžeš prosím tě vysvětlit jak si to myslel: "Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc"

Průřez kabelu (vodiče) se bere jako průřez vodivé části, jestli je to drát nebo lanko je jedno, průřez je stále stejný, jen manipulovatelnost je jiná. Nechtěl bych vidět startovací kabely z drátu :dih:

Jakou to má izolaci a jak silnou je věc druhá. 12V se dá odizolovat i igelitem či papírem, ale prosím vás NEDĚLEJTE TO :nnou:


OT: Asi nemáš fotku z toho startování ze Slovinska? :)
Ford Focus II - Kombi, 2006, 1.6 TDCi DURATORQ - 66 kW - spotřeba 5,3l/100km - cca 150tis km
Parrot MKi9200 (Handsfree+MP3), Navigace Sygic, Parkovací asistent, Onboard kamera F90G
Yamaha DragStar 650 XVS - 2002 - 30kW - cca 20tis km

Uživatelský avatar
Radekjo
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1517
Registrován: 08.12.2009 18:30
Bydliště: OVA

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Radekjo » 28.02.2012 12:12

Mám něco okolo 40 mm2 a délky 5m. Samozřejmostí jsou kvalitní krokovky.
Délka mi pomohla nastartovat cizí auto.
FM MKV 2,0 TDCI 15

FF II 1,8 TDCI 05 (pořád žije ale hnije) :nunu:
RS MSI GS73VR 6RF-048CZ Stealth Pro

Uživatelský avatar
VH123
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1214
Registrován: 09.04.2009 09:37
Bydliště: Lovosice

Re: Startovací kabely

Příspěvek od VH123 » 28.02.2012 12:28

Ajik píše:to "VH123": Můžeš prosím tě vysvětlit jak si to myslel: "Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc"
OT: Asi nemáš fotku z toho startování ze Slovinska? :)
Aha, já měl za to že průřez licny se bere ne po průřezu drátků, ale vnějším obvodem. :D Taky nejsem elektrikář, takže tyhle věci nechávám na baráku na tchýnovi - on nakoupí materiál, nakreslí co kde vysekat a pak jen zapojuje.
Fotku ze Slovinska nemám, ale vítr jsem z toho měl tenkrát pěkný. Ovšem spoléhal jsem že dědek ví co dělá, "kabely" co sundal v kůlně ze skoby vypadaly značně použitě. To je tak když si nezkušený řidič svítí potkávačkama se zhaslým motorem na vařič. :-)
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012

Uživatelský avatar
Ajik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 180
Registrován: 11.02.2012 11:56
Bydliště: Brno

Re: Startovací kabely

Příspěvek od Ajik » 28.02.2012 15:16

Nic se přece nestalo :) Já se musím taky omluvit, jsem poprvé tvoji větu nějak zle přečetl a pochopil :dih: . Měl si pravdu s tím vnějším průměrem, drát má kolem 7mm a licna o něco víc, protože mezi drátky je vzduch.

Vraťme se ke startovacím kabelům, nebyl by špatný průzkum kolik z nás ho pravidelně v autě vozí :)
Já je nevozím.
Ford Focus II - Kombi, 2006, 1.6 TDCi DURATORQ - 66 kW - spotřeba 5,3l/100km - cca 150tis km
Parrot MKi9200 (Handsfree+MP3), Navigace Sygic, Parkovací asistent, Onboard kamera F90G
Yamaha DragStar 650 XVS - 2002 - 30kW - cca 20tis km

Uživatelský avatar
VH123
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1214
Registrován: 09.04.2009 09:37
Bydliště: Lovosice

Re: Startovací kabely

Příspěvek od VH123 » 28.02.2012 15:31

Já jo, takové Tesco drátečky. Nedělám si iluze, silnější diesel bych přes ně startovat nechtěl, benzíňák benzíňáka asi jo. A od té doby co je vozím jsem je ani jednou nepotřeboval pro sebe a asi dvakrát pro druhé. Ťuk ťuk. :palec_nahoru:
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Startovací kabely

Příspěvek od pbjun » 29.02.2012 20:36

No s kabelama z tesca uplne vpohode nastartujes cokoliv, ale problem je postup ktery se musi dodrzet. Ja sem s tim startoval i octavku 2,0 TDI a vpohode, ale moje auto se pouzilo jako nabijecka - pripojilo se nastartovane a pul hodky se nechalo vrcet pak uz bylo jen jako podpora pri startu a vpohode sme s tim nastartovali :) pro pouziti v nouzi staci, ale uz se rozhlizim po lepsich :)

Odpovědět

Zpět na „Technické informace + diagnostika“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host