Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
1. Přesnost rychloměru vozidla
Právní řád ČR se odkazuje v případě přesnosti rychloměrů na mezinárodní předpisy, a to konkrétně na předpis EHK/OSN č. 39 a evropskou směrnici 75/443/EHS, ve znění pozdějších směrnic.
Z uvedených norem jednoznačně vyplývá, že
Rychlost udávaná rychloměrem nesmí být nikdy nižší než skutečná rychlost. Je stanovena i maximální odchylka, která určuje, že např. při údaji rychloměru 50 km/h je minimální skutečná rychlost 41 km/h.
Je přesně stanoven vzorec, podle kterého se přípustná odchylka rychloměru určuje
(0 < nebo je rovno V1 – V2 < nebo je rovno V2/10 + 4 km/h)
V1 – údaj rychloměru
V2 – skutečná rychlost
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nejsou na vozidle provedeny nepovolené úpravy (např. montáž pneumatik nepovoleného (většího) rozměru), nelze při dodržování rychlosti podle rychloměru překročit zákonem stanovenou maximální rychlost vozidla.
2. Přesnost radarů
Každý radar, který Policie ČR, vojenská policie nebo obecní policie k měření rychlosti vozidel používá, musí odpovídat zákonu č. 505/1990 Sb., o metrologii a jeho prováděcím vyhláškám. Radary musí mít platné typové schválení a každý jednotlivý kus musí být pravidelně kalibrován.
Radary jsou v ČR schvalovány s jednotnou odchylkou +- 3 km/h, pokud je zjištěná rychlost do 100 km/h, respektive + - 3 % při rychlostech nad 100 km/h. Tato odchylka není promítnuta do zobrazené rychlosti radaru, zohlednit ji musí sám policista nebo strážník. Teoreticky může u řádně fungujících radarů nastat situace, že vozidlu, které objektivně jede rychlostí 50 km/h, ukáže jeden radar rychlost 47 km/h a jiný 53 km/h.
Překročení rychlosti 50 km/h lze tedy považovat za spolehlivě prokázané až tehdy, zobrazí-li se na radaru rychlost 54 km/h a vyšší.
Podobně to platí i pro ostatní překročení rychlostních limitů. Proto je například překročení rychlosti 70 km/h prokázané až tehdy, zobrazí-li radar rychlost nejméně 74 km/h a podobně.
Jestliže vyjde najevo, že uvedená minimální tolerance nebyla v jednotlivých případech dodržena a obecní policie pokutovala v blokovém řízení i překročení rychlosti nižší, bude ministerstvo dopravy okamžitě iniciovat uplatnění mimořádných opravných prostředků pro porušení zákona (přezkumné řízení), ke kterému jsou příslušné krajské úřady a v hlavním městě Praze ministerstvo dopravy. V tomto duchu byly osloveny jednotlivé krajské úřady.
3. Činnost obecní policie při měření rychlosti
Měřit rychlost vozidel v rámci dohledu na bezpečnost a plynulost na pozemních komunikacích je od 1.července 2006 oprávněna Policie České republiky a obecní policie. Podle zákona přitom obecní policie postupuje v součinnosti s Policí České republiky.
Tato součinnost bude spočívat zejména ve výběru vhodných lokalit a termínů pro měření rychlosti vozidel s ohledem na efektivní dopady ne bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Zákon zde fakticky výslovným zněním povinné součinnosti pouze zdůrazňuje obecnou zásadu spolupráce obecní policie s Policí ČR, jak je zakotvena v zákoně o obecní policii, takže přímá účast příslušníka Policie ČR při takovém měření rychlosti není nutná.
Smyslem požadavku na součinnost je zajistit účinnou koordinaci plnění úkolů obecní a státní policie. Strážníci obecní policie budou nově oprávněni vozidla, jejichž řidiči překročí nejvyšší dovolenou rychlost, zastavovat. Budou rovněž oprávněni ve stanovených případech projednat překročení nejvyšší dovolené rychlosti v blokovém řízení.
4. Právní význam stanovených rychlostních limitů
Ve vymezení rychlostních limitů se nic nezměnilo od přijetí zákona č. 361/2000 Sb., který je účinný od 1.ledna 2001. Rychlosti, které stanovuje citovaný zákon v § 18, resp. které jsou stanoveny dopravní značkou „Nejvyšší dovolená rychlost“ (B 20a), představují limity, které řidič nesmí překročit. V žádném případě však nepředstavují povinnou rychlost, pod kterou řidič nesmí po celou dobu své jízdy zpomalit.
5. Faktický význam omezení rychlosti v obci na 50 km/h
Dodržování 50 km/h zachrání 3 krát více lidí
Nehoda v nižší rychlosti zvyšuje šanci na přežití
Nehoda v nižší rychlosti prokazatelně snižuje riziko smrti pro zranitelné účastníky provozu
Ohleduplná jízda a dodržování 50 km/h pomáhá vytvořit bezpečné prostředí v obci
Při nižší rychlosti se zkracuje i dráha pro zastavení vozidla
Při 60 km/h se prodlužuje dráha zastavení zhruba o 9 m oproti rychlosti 50 km/h
(Zdroj: http://www.mdcr.cz)
Poznámka:
„Tolerance měření rychlosti v ČR a srovnání s jinými státy“ (Rakousko, Německo, Francie, Irsko, Švýcarsko, Řecko, Velká Británie, Švédsko, Nizozemsko) najdete na internetových stránkách Autoklubu ČR (http://www.autoklub.cz) v rubrice Silniční provoz-Tiskový servis Autoklubu ČR
Právní řád ČR se odkazuje v případě přesnosti rychloměrů na mezinárodní předpisy, a to konkrétně na předpis EHK/OSN č. 39 a evropskou směrnici 75/443/EHS, ve znění pozdějších směrnic.
Z uvedených norem jednoznačně vyplývá, že
Rychlost udávaná rychloměrem nesmí být nikdy nižší než skutečná rychlost. Je stanovena i maximální odchylka, která určuje, že např. při údaji rychloměru 50 km/h je minimální skutečná rychlost 41 km/h.
Je přesně stanoven vzorec, podle kterého se přípustná odchylka rychloměru určuje
(0 < nebo je rovno V1 – V2 < nebo je rovno V2/10 + 4 km/h)
V1 – údaj rychloměru
V2 – skutečná rychlost
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nejsou na vozidle provedeny nepovolené úpravy (např. montáž pneumatik nepovoleného (většího) rozměru), nelze při dodržování rychlosti podle rychloměru překročit zákonem stanovenou maximální rychlost vozidla.
2. Přesnost radarů
Každý radar, který Policie ČR, vojenská policie nebo obecní policie k měření rychlosti vozidel používá, musí odpovídat zákonu č. 505/1990 Sb., o metrologii a jeho prováděcím vyhláškám. Radary musí mít platné typové schválení a každý jednotlivý kus musí být pravidelně kalibrován.
Radary jsou v ČR schvalovány s jednotnou odchylkou +- 3 km/h, pokud je zjištěná rychlost do 100 km/h, respektive + - 3 % při rychlostech nad 100 km/h. Tato odchylka není promítnuta do zobrazené rychlosti radaru, zohlednit ji musí sám policista nebo strážník. Teoreticky může u řádně fungujících radarů nastat situace, že vozidlu, které objektivně jede rychlostí 50 km/h, ukáže jeden radar rychlost 47 km/h a jiný 53 km/h.
Překročení rychlosti 50 km/h lze tedy považovat za spolehlivě prokázané až tehdy, zobrazí-li se na radaru rychlost 54 km/h a vyšší.
Podobně to platí i pro ostatní překročení rychlostních limitů. Proto je například překročení rychlosti 70 km/h prokázané až tehdy, zobrazí-li radar rychlost nejméně 74 km/h a podobně.
Jestliže vyjde najevo, že uvedená minimální tolerance nebyla v jednotlivých případech dodržena a obecní policie pokutovala v blokovém řízení i překročení rychlosti nižší, bude ministerstvo dopravy okamžitě iniciovat uplatnění mimořádných opravných prostředků pro porušení zákona (přezkumné řízení), ke kterému jsou příslušné krajské úřady a v hlavním městě Praze ministerstvo dopravy. V tomto duchu byly osloveny jednotlivé krajské úřady.
3. Činnost obecní policie při měření rychlosti
Měřit rychlost vozidel v rámci dohledu na bezpečnost a plynulost na pozemních komunikacích je od 1.července 2006 oprávněna Policie České republiky a obecní policie. Podle zákona přitom obecní policie postupuje v součinnosti s Policí České republiky.
Tato součinnost bude spočívat zejména ve výběru vhodných lokalit a termínů pro měření rychlosti vozidel s ohledem na efektivní dopady ne bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Zákon zde fakticky výslovným zněním povinné součinnosti pouze zdůrazňuje obecnou zásadu spolupráce obecní policie s Policí ČR, jak je zakotvena v zákoně o obecní policii, takže přímá účast příslušníka Policie ČR při takovém měření rychlosti není nutná.
Smyslem požadavku na součinnost je zajistit účinnou koordinaci plnění úkolů obecní a státní policie. Strážníci obecní policie budou nově oprávněni vozidla, jejichž řidiči překročí nejvyšší dovolenou rychlost, zastavovat. Budou rovněž oprávněni ve stanovených případech projednat překročení nejvyšší dovolené rychlosti v blokovém řízení.
4. Právní význam stanovených rychlostních limitů
Ve vymezení rychlostních limitů se nic nezměnilo od přijetí zákona č. 361/2000 Sb., který je účinný od 1.ledna 2001. Rychlosti, které stanovuje citovaný zákon v § 18, resp. které jsou stanoveny dopravní značkou „Nejvyšší dovolená rychlost“ (B 20a), představují limity, které řidič nesmí překročit. V žádném případě však nepředstavují povinnou rychlost, pod kterou řidič nesmí po celou dobu své jízdy zpomalit.
5. Faktický význam omezení rychlosti v obci na 50 km/h
Dodržování 50 km/h zachrání 3 krát více lidí
Nehoda v nižší rychlosti zvyšuje šanci na přežití
Nehoda v nižší rychlosti prokazatelně snižuje riziko smrti pro zranitelné účastníky provozu
Ohleduplná jízda a dodržování 50 km/h pomáhá vytvořit bezpečné prostředí v obci
Při nižší rychlosti se zkracuje i dráha pro zastavení vozidla
Při 60 km/h se prodlužuje dráha zastavení zhruba o 9 m oproti rychlosti 50 km/h
(Zdroj: http://www.mdcr.cz)
Poznámka:
„Tolerance měření rychlosti v ČR a srovnání s jinými státy“ (Rakousko, Německo, Francie, Irsko, Švýcarsko, Řecko, Velká Británie, Švédsko, Nizozemsko) najdete na internetových stránkách Autoklubu ČR (http://www.autoklub.cz) v rubrice Silniční provoz-Tiskový servis Autoklubu ČR
Naposledy upravil(a) Skubi dne 05.02.2009 19:58, celkem upraveno 1 x.
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
rád se podělím 

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
no to je výklad přímo z právního oddělení Ministerstva dopravy a to zvýraznění jsem si dovolil udělat já, teda některé dodatečné 

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Peters56
- Junior
- Příspěvky: 498
- Registrován: 10.08.2008 12:53
- Bydliště: Meziboří u Litvínova
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
Ministerstvo dopravy vydalo 2.2.2009 oběžník pro krajské a obecní úřady pokud jde o měření rychlosti obecní a městskou policií a dosud neexistující dopravní značky.
Text oběžníku si můžete přečíst zde:
Text oběžníku si můžete přečíst zde:
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
díky
čekám, kdy mi to taky dojde
čekám, kdy mi to taky dojde

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Kroco02
- Pokročilý
- Příspěvky: 801
- Registrován: 20.08.2008 09:16
- Bydliště: Slušovice [Zl]
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
Vidim ze jste v tom profici, tak se zeptam na dve veci:
Jak je to s merenim obce, kdyz maji informativni tabulky, ktere ukazuji aktualni rychlost a nad ni maji kameru (vetsinou hned za znackou obce, coz je mirne receno diskriminujici, kor kdyz to ukazuje uz 40m pred vesnici). Aby bylo toto mereni pravne nenapadnutelne, musi tam byt taky umistene znacky?
Vec druha se netyka radaru, ale zakladat novy topic se mi nechce..Na vyjezdu z obce mame 70tku, je to vypadovka ctyrproudovka a tedy rozumne reseni. Pred samotnym koncem obce je odbocka , ktera jasne rusi 70tku, znacka 70 je i za zminenou odbockou a teprve za dalsich 30m je konec obce. Rusi znacka konce obce tu 70tku, nebo ta 70tka trva az do dalsi krizovatky? Policajti tam teda zatim nevybiraji a kazdy to tam pali tech 100+ (ctyrproudovka ze Slusovic), mozna totiz o tom sami nevi, coz je jedinné stesti..
Diky a odpovedi..
Jak je to s merenim obce, kdyz maji informativni tabulky, ktere ukazuji aktualni rychlost a nad ni maji kameru (vetsinou hned za znackou obce, coz je mirne receno diskriminujici, kor kdyz to ukazuje uz 40m pred vesnici). Aby bylo toto mereni pravne nenapadnutelne, musi tam byt taky umistene znacky?
Vec druha se netyka radaru, ale zakladat novy topic se mi nechce..Na vyjezdu z obce mame 70tku, je to vypadovka ctyrproudovka a tedy rozumne reseni. Pred samotnym koncem obce je odbocka , ktera jasne rusi 70tku, znacka 70 je i za zminenou odbockou a teprve za dalsich 30m je konec obce. Rusi znacka konce obce tu 70tku, nebo ta 70tka trva az do dalsi krizovatky? Policajti tam teda zatim nevybiraji a kazdy to tam pali tech 100+ (ctyrproudovka ze Slusovic), mozna totiz o tom sami nevi, coz je jedinné stesti..
Diky a odpovedi..
- MobyDick
- Test driver
- Příspěvky: 4547
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Klatovy
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
Značka konec obce ti ruší rychlost v obci i když je upravená značkou na jinou než 50Km/h
- Kroco02
- Pokročilý
- Příspěvky: 801
- Registrován: 20.08.2008 09:16
- Bydliště: Slušovice [Zl]
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
Aha, mno to jsme prave spekulovali, tak jsem rad, ze se naslo vysvetleni.. A co ta prvni otazecka? Tu bys nevedel?
- alexino
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 22.10.2008 11:57
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
jestli to dobře chápu, tak značku upozorňující měření radarem má povinnost mít pouze obecní policie, nikoliv státní, takže ti podle mě můžou využívat informace z radaru bez ní.. Co se týče umístění radaru, tak sem ještě neviděl informační radar hned u značky, ale vždycky kousek za, tak aby měřil rychlost u značky, což je logické, protože většina je naučená tak že teprve u značky obce začne zpomalovat, což je špatně, nebo hemstnou na brzdu, což zrovna dobré taky není...
Jinak ale ten radar/kamera má taky rozptyl, takže tě neměří jen na jednom místě, ale na úseku, který zabírá, čili není důvod proč by nemohl zabírat i kousek před značkou, zakázaný to snad není a nebojím se že kdyby to používali policajti tak že by to měli namířený tak blbě aby to měřilo jen před značkou...
Většinou jsou tyto informativní radary používaný spíš jako prevence, některý řidiče zpomalí a o to asi jde...
Jinak ale ten radar/kamera má taky rozptyl, takže tě neměří jen na jednom místě, ale na úseku, který zabírá, čili není důvod proč by nemohl zabírat i kousek před značkou, zakázaný to snad není a nebojím se že kdyby to používali policajti tak že by to měli namířený tak blbě aby to měřilo jen před značkou...
Většinou jsou tyto informativní radary používaný spíš jako prevence, některý řidiče zpomalí a o to asi jde...
"Evžen" Ford Focus II kombi r.2006, 1.8 TDCi, deep navy blue


Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113

Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
přesně tak, jsou to poze informační radary a myslím, že policie ( mám na mysli státní, městská by ho musela označit od 1.1. 2009 stanovenou značkou )z nich k šetření výstupy nebere, ale může je využít na to, aby se tam postavila sama a změřila tě ocejchovaným radarem naostro s patřičnou finanční a bodovou náležitostí



FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Damon
- Test driver
- Příspěvky: 10354
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Měření rychlosti, přesnost rychloměrů a radarů, činnost obec
Už se mi několikrát stalo že tyto radary vzhledem ke svému rozptylu blbě měří. Je to v určité vzdálenosti když jsem se míjel s autem v protisměru tak radar zaměřil i jeho a najednou vylétla hodnota třeba z 45 na 63 a pak hned zpět.
Je: Ford Kuga 2,5T 200hp 2009 & Kawasaki Z1000SX
Byl: Ford C-max 1,8 16V 2004
.....Ford Focus combi 1,8 16V 1999
Byl: Ford C-max 1,8 16V 2004
.....Ford Focus combi 1,8 16V 1999
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti