Stránka 1 z 3
Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 19:54
od davka
Tohle téma jsem nikde nenašel, tak jej začnu.
Mám doma měděný kabel průřezu 35mm2 a chtěl bych si z něj udělat startovací kabely. Máte s tím někdo domácí zkušenosti? zda ten průžez není moc, případně jakou délku si mám udělat aniž bych se měl začít bát poškození baterie (např. odběr většího napětí)?
díky za jakoukoliv radu.
Re: Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 20:20
od miki21
Taky je otázka jak dlouhé.
Kabely dlouhé 4m (tzn. 2m jeden kabel) při průřezu 10mm2 ("Tesco" apod. kabely tolik ani mít nebudou) mají odpor asi 7mOhm. Takže při 100A na nich ztratíš 0,7V plus úbytky na napojení drátu do svorek, kontaktech aku apod. Kabely se doporučují aspoň těch 10mm2 (při 6mm2 je úbytek na odporu kabelu už skoro 1,2V/100A). Já mám kabely 16mm2 a tím nastartuješ cokoliv. Osobně jsem je nepoužil, nastartuju kdykoliv, ale hodí se na pomoc ostatním. Zejména u dieselů má startér pořádný odběr.
Ten průměr je trochu moc,ale klidně je použij.Jen počítej s jejich odporem.
Re: Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 20:37
od davka
počítám, že né vždy bude stát auto ideálně (baterií ve směru hůře přístupném - na větší vzdálenost) tak uvažuji o délce 5m (rozuměno každý kabel 5m), auto má na délku cca 4metry, tak aby to dosáhlo i když budou stát k sobě čumákem a zadkem.
Re: Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 20:55
od miki21
Tak pokud je máš doma,tak Ti nic nebrání v tom,připojit to na baterku a na druhém konci změřit kolik z toho leze.Nějaký elektrikář tady Ti jistě poradí jestli to stačí,nebo ne.

Re: Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 22:00
od Hop377
Tak to som zvedavy aku zataz pripoji na druhy koniec aby zistil kolko mu z toho lezie pri 50A a to je este daleko od zaberoveho prudu starteru.

Re: Startovací kabely
Napsal: 27.02.2012 22:57
od Pnr
Preco by mali byt hrube kable na skodu? Cim hrubsi kabel tym mensi odpor a znesie toho viac bez toho aby sa rozpustil alebo sa mylim?
Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 09:19
od Quickie
tiež si myslím že čím hrubší, tým lepší (všeobecne to aj ženy vravia, a to už je čo povedať

)
zoberte si, keby sa nakladiaky medzi sebou štartovali 1 cm (v priemere) kablom z tesca
aj ked na druhej strane.. 3,5 cm je už trochu moc.. už len kvoli manipulácii s kablom..
Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 09:35
od Ajik
Kabel s průřezem 35mm^2 snese trvalý proud kolem 250A, krátkodobě klidně i 1000A. Takovýmto kabelem můžeš vyzkratovat autobaterii a kabel to vydrží (baterie ne

).
Vodič s průřezem 35mm^2 má cca 0,50 Ohmů / kilometr, tedy například při proudu 100A máte na 5 metrů délky úbytek cca 0,25V.
Startovací kabely s takovýmto průřezem mohou mít klidně i 10m, ale s tím bych se už tahat nechtěl, to zase něco váží

Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 10:17
od VH123
Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc, ale pořád v pohodě. I s kvalitní izolací to bude mít srovnatelný průměr s Tesko kabely, to je centimetr plastu a uprostřed se krčí 10 vlákýnek mědi. Nějak šikovně to umotat kolem rezervy a není co řešit. Pamatuju jinačí přeborníky, ve Slovinsku mě startoval stařík pomocí samodomo neizolovaných drátů z hromosvodu se zemnícími svorkami ke svářečce. Izolace byla jen sem tam kobercovkou, aby se neřeklo.
Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 10:31
od Ajik
to "VH123": Můžeš prosím tě vysvětlit jak si to myslel: "Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc"
Průřez kabelu (vodiče) se bere jako průřez vodivé části, jestli je to drát nebo lanko je jedno, průřez je stále stejný, jen manipulovatelnost je jiná. Nechtěl bych vidět startovací kabely z drátu
Jakou to má izolaci a jak silnou je věc druhá. 12V se dá odizolovat i igelitem či papírem, ale prosím vás NEDĚLEJTE TO
OT: Asi nemáš fotku z toho startování ze Slovinska?

Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 12:12
od Radekjo
Mám něco okolo 40 mm2 a délky 5m. Samozřejmostí jsou kvalitní krokovky.
Délka mi pomohla nastartovat cizí auto.
Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 12:28
od VH123
Ajik píše:to "VH123": Můžeš prosím tě vysvětlit jak si to myslel: "Vždyť průřez 35 mm není nic extra, kdyby to byl plný průřez, bude to průměr kolem 6,6 mm, licna o něco víc"
OT: Asi nemáš fotku z toho startování ze Slovinska?

Aha, já měl za to že průřez licny se bere ne po průřezu drátků, ale vnějším obvodem.

Taky nejsem elektrikář, takže tyhle věci nechávám na baráku na tchýnovi - on nakoupí materiál, nakreslí co kde vysekat a pak jen zapojuje.
Fotku ze Slovinska nemám, ale vítr jsem z toho měl tenkrát pěkný. Ovšem spoléhal jsem že dědek ví co dělá, "kabely" co sundal v kůlně ze skoby vypadaly značně použitě. To je tak když si nezkušený řidič svítí potkávačkama se zhaslým motorem na vařič.

Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 15:16
od Ajik
Nic se přece nestalo

Já se musím taky omluvit, jsem poprvé tvoji větu nějak zle přečetl a pochopil

. Měl si pravdu s tím vnějším průměrem, drát má kolem 7mm a licna o něco víc, protože mezi drátky je vzduch.
Vraťme se ke startovacím kabelům, nebyl by špatný průzkum kolik z nás ho pravidelně v autě vozí

Já je nevozím.
Re: Startovací kabely
Napsal: 28.02.2012 15:31
od VH123
Já jo, takové Tesco drátečky. Nedělám si iluze, silnější diesel bych přes ně startovat nechtěl, benzíňák benzíňáka asi jo. A od té doby co je vozím jsem je ani jednou nepotřeboval pro sebe a asi dvakrát pro druhé. Ťuk ťuk.

Re: Startovací kabely
Napsal: 29.02.2012 20:36
od pbjun
No s kabelama z tesca uplne vpohode nastartujes cokoliv, ale problem je postup ktery se musi dodrzet. Ja sem s tim startoval i octavku 2,0 TDI a vpohode, ale moje auto se pouzilo jako nabijecka - pripojilo se nastartovane a pul hodky se nechalo vrcet pak uz bylo jen jako podpora pri startu a vpohode sme s tim nastartovali

pro pouziti v nouzi staci, ale uz se rozhlizim po lepsich
