eko daň
Napsal: 01.02.2012 10:29
Ekologická daň auta je poplatek, který musí majitel automobilu zaplatit při první registraci vozidla podle novely zákona o odpadech 383/2008 Sb. Výše ekologické daně konkrétního vozidla závisí na tom, jaké emisní limity (Euro) splňuje automobil a poplatek se pohybuje od 3 do 10 tisíc korun. Tato norma byla zavedena v lednu roku 2009 a nadále platí, ale v květnu 2011 se v médiích poprvé objevily informace o změnách a zvýšení ekologické daně, které by mohly začít platit od roku 2014.
Ekologická daň na auta byla zavedena jako poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Tento poplatek je povinen zaplatit ten, kdo vozidlo registruje, čili kupující. Ekologická daň se vztahuje na auta do 3,5 tuny a platí se pouze při prvním převodu. Pokud tedy byl poplatek za konkrétní auto již jednou zaplacen, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí.
Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí. Motocykly, registrované autoveterány a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud je kolonka emise prázdná, budete muset plnění emisního limitu dokázat buď vyjádřením výrobce vozidla nebo navštívit stanici STK, která vám potřebné potvrzení vystaví.
Ministerstvo chce snížit celkové emise
Ministerstvo životního prostředí plánuje rozšířit počet aut, kterých se bude týkat ekologická daň a chce tak omladit auta na tuzemských silnicích, čímž by mělo dojít ke snížení emisí. Dosud se poplatek vybírá při přihlašování ojetin vyrobených do roku 2000, hranice se má ale posunout do roku 2006 a tato změna by mohla začít platit od roku 2014.
Poplatek za auto formou ekologické daně závisí na tom, jakou emisní normu daný automobil splňuje. Auta s emisní normou Euro 0, tedy vyrobené před rokem 1993 jsou při registraci zpoplatněny 10 tisíc korun. Euro 1 jsou automobily z let 1993 až 1995 a platí 5 tisíc korun. Euro 2 jsou automobily z let 1996 až 1999 a poplatek na ně činí 3 tisíce korun. Novější vozy s normou Euro 3, tedy s rokem výroby 1996 až 2006 nyní neplatí nic. O zařazení do této kategorie už nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit. Přehledně tyto údaje najdete v tabulce ekologické daně automobilů na konci článku.
Podle návrhu ministerstva by měla auta s normou Euro 3 platit 3 tisíce korun, s Euro 2 pak 5 tisíc korun a s normou Euro 1 a starší 10 tisíc korun. Opatření by se tím pádem dotýkalo až třetiny vozidel jezdících po českých silnicích. Česko má totiž jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, Na konci roku 2010 činilo průměrné stáří českých vozů necelých 14 let, zatímco v Evropské unii je průměr zhruba 8 let.
Od placení ekologické daně na auta jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a dále žadatelé, u nichž k přeregistraci dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.
Tabulka ekologická daň na auta 2012:
Označení | Rok výroby | Aktuální ekologická daň na auto | Možná daň od roku 2014
Euro 0 | 1992 a starší | 10 000 | 10 000
Euro 1 | 1993 – 1995 | 5 000 | 10 000
Euro 2 | 1996 – 1999 | 3 000 | 5 000
Euro 3 | 1996 – 2006 | 0 | 3 000
zdroj : http://www.lepsiruceni.cz/prirucka/ekol ... n-na-auto/
Ekologická daň na auta byla zavedena jako poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Tento poplatek je povinen zaplatit ten, kdo vozidlo registruje, čili kupující. Ekologická daň se vztahuje na auta do 3,5 tuny a platí se pouze při prvním převodu. Pokud tedy byl poplatek za konkrétní auto již jednou zaplacen, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí.
Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí. Motocykly, registrované autoveterány a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud je kolonka emise prázdná, budete muset plnění emisního limitu dokázat buď vyjádřením výrobce vozidla nebo navštívit stanici STK, která vám potřebné potvrzení vystaví.
Ministerstvo chce snížit celkové emise
Ministerstvo životního prostředí plánuje rozšířit počet aut, kterých se bude týkat ekologická daň a chce tak omladit auta na tuzemských silnicích, čímž by mělo dojít ke snížení emisí. Dosud se poplatek vybírá při přihlašování ojetin vyrobených do roku 2000, hranice se má ale posunout do roku 2006 a tato změna by mohla začít platit od roku 2014.
Poplatek za auto formou ekologické daně závisí na tom, jakou emisní normu daný automobil splňuje. Auta s emisní normou Euro 0, tedy vyrobené před rokem 1993 jsou při registraci zpoplatněny 10 tisíc korun. Euro 1 jsou automobily z let 1993 až 1995 a platí 5 tisíc korun. Euro 2 jsou automobily z let 1996 až 1999 a poplatek na ně činí 3 tisíce korun. Novější vozy s normou Euro 3, tedy s rokem výroby 1996 až 2006 nyní neplatí nic. O zařazení do této kategorie už nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit. Přehledně tyto údaje najdete v tabulce ekologické daně automobilů na konci článku.
Podle návrhu ministerstva by měla auta s normou Euro 3 platit 3 tisíce korun, s Euro 2 pak 5 tisíc korun a s normou Euro 1 a starší 10 tisíc korun. Opatření by se tím pádem dotýkalo až třetiny vozidel jezdících po českých silnicích. Česko má totiž jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, Na konci roku 2010 činilo průměrné stáří českých vozů necelých 14 let, zatímco v Evropské unii je průměr zhruba 8 let.
Od placení ekologické daně na auta jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a dále žadatelé, u nichž k přeregistraci dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.
Tabulka ekologická daň na auta 2012:
Označení | Rok výroby | Aktuální ekologická daň na auto | Možná daň od roku 2014
Euro 0 | 1992 a starší | 10 000 | 10 000
Euro 1 | 1993 – 1995 | 5 000 | 10 000
Euro 2 | 1996 – 1999 | 3 000 | 5 000
Euro 3 | 1996 – 2006 | 0 | 3 000
zdroj : http://www.lepsiruceni.cz/prirucka/ekol ... n-na-auto/