TripleJay píše:Co mam skusenost z merania na brzde, kebyze tam tocim motor naplno (u mna rozumej v spektre vyuzitelnych otacok

) vkuse x-kol, tak mi olej v motore asi zovre

Minule som uz patral po chladici na olej, ale zas som sa docital ze to moze sposobit, ze pri beznej jazde sa olej naopak dostatocne nezohreje, co je tiez zle... Aj ked sa mi nezda ze cez ten chladic by olej neprechadzal az po dosiahnuty nejakej hranicnej teploty, zas az tak som sa tym nezaoberal.
On se ten olej nezačne vařit, ale začne hořet v oblasti horního pístního kroužku.
I nejkvalitnější a plně syntetické oleje snesou tak 240 až 250 st.C.
Tomu odpovídá asi 130 až 135 st.C ve vaně, kde je olej nejchladnější.
Jakmile běhají horní pístní kroužky nasucho a zbytek kroužků je zatěžován popelem ze shořeleho oleje, motor ztrácí výkon (resp. velmi vzrostou jeho pasivní odpory, k jejichž překonání je potřebný výkon, který pak chybí na kolech), roste jeho opotřebení, roste spotřeba oleje.
Ideální řešení je výměník voda-olej.
Když je motor studený, napřed se ohřeje voda a vezme s sebou nahoru teplotu oleje.
Když je motor ohřátý, zabrání tomu, aby se olej dostal výš než 20 st.C nad vodu, tj.nad 110 st.C, což naprosto stačí.
Je i možnost použít chladič oleje - normálně - s adaptérem pod olejový filtr a mít ten adaptér s termostatem.
Dokud se motor neohřeje, olej se nechladí.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.