Stránka 4 z 4

Re: Volant není rovně

Napsal: 12.12.2015 20:37
od vitr73
no kdyz uz za to zaplatil nekomu tak ne..to je jesny...ale ja bych za geometrii nedal nikomu ani petku...proc dat tisicovku za lejzrovku kdyz to mam stejne rucne nastaveny to je taky v pohode...p.s ..jednou jsem znamemu delal geometrii i u baraku na parkovisti a taky bez problemu...

Re: Volant není rovně

Napsal: 30.07.2016 22:15
od Case
Drobný lamadotaz - mám taky volant trochu křivě, ale geometrie je jinak dobrá, tak jsem to zatím moc neřešil. Ale teď jsem si říkal, že bych to teda mohl konečně srovnat. Tu pojistnou matici u kulového čepu jsem samozřejmě objevil, ale rameno samotné se zdá být hladké (kulaté) po celé délce od závitu až k prachovce, nenašel jsem na něm nikde žádný šestihran, na který by se dalo něco nasadit, aby se s ním dalo pootočit. Jak se s ním teda otáčí?

Dík.

Re: Volant není rovně

Napsal: 30.07.2016 22:42
od miki21
hasák, kvalitní sikovky

Re: Volant není rovně

Napsal: 30.07.2016 22:51
od Case
Aha, takže tam žádný šestihran není? Hm, to je od Fordu svérázné řešení.

Ale OK, díky za objasnění :) Snad to zvládnu pootočit, aniž bych tomu moc ublížil.

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 15:40
od vitr73
hlavne sledovat o kolik otocis spojovacku na jedne strane...presne o tolik obracene na druhe....a tak dlouho az bude volant rovne...

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 15:44
od Case
Jasně, to je samozřejmé. Udělám si vždycky nějakou značku, podle předběžného odhadu bude potřeba něco mezi třetinou a polovinou otáčky, je nakřivo jen o pár stupňů.

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 17:53
od enjoy
Mám tohle taky a celkem dlouhodobě. Auto bylo mezitím 3x na geometrii, z toho jednou jsem to reklamoval, protože pořád nebyl volant rovně. A pořád špatný. Takže v těch servisech jsou úplný jitrnice, když tohle neumí?? Vždycky mi dali protokol se samýma nulama, jak se jim to povedlo.

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 18:01
od Case
Protokol "se samýma nulama" a volant rovně jsou dvě věci, které spolu vlastně prakticky nesouvisí, i když se to třeba nezdá. Geometrie může být nastavená na milimetr přesně a správně i s volantem nakřivo. A na to, aby to zkontrolovali, asi v dost servisech prostě kašlou.

(Já mám každopádně smůlu, protože se mi nakonec vůbec nepovedlo povolit ty jistící matky. Tak za to holt výhledově někomu zaplatím, no.)

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 18:09
od 321910336
a co pneumatiky, nejsou už blbě sjeté?

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 18:10
od enjoy
Jojo, tomu taky rozumím.. ale když to reklamuješ a řekneš o co jde a oni Ti to znova vrátí s tím, že to byli projet, že to taky zpozorovali a že teda udělali znova geometrii a dál už nevědí co s tím..?? Tak takové nazývat jitrnicemi hádám můžu:-)

Re: Volant není rovně

Napsal: 31.07.2016 18:11
od enjoy
321910336 píše:a co pneumatiky, nejsou už blbě sjeté?
Pneumatiky jsou zánovní. A dělá to na zimních i letních a i předtím na starší sadě letních(která se měnila na 5,5mm).

Re: Volant není rovně

Napsal: 05.08.2016 10:44
od vladka1
enjoy píše:Jojo, tomu taky rozumím.. ale když to reklamuješ a řekneš o co jde a oni Ti to znova vrátí s tím, že to byli projet, že to taky zpozorovali a že teda udělali znova geometrii a dál už nevědí co s tím..?? Tak takové nazývat jitrnicemi hádám můžu:-)
Jo, to jitrnice jsou. Nevim, automechanik nejsem. Ale nejdřív se volant dá do střední polohy a pak se nastavuje geometrie. Pokud při nastavování mají volant křivě, tak je pak křivě i při jízdě rovně - o tom to celý je. A stačí když je v řízení něco "napruženýho", tak potom po vyjetí se to hne = po natočení volantu do nulový polohy se musí autem popojet dopředu - dozadu a zahoupat aby si všechno sedlo. Stejně tak po seřízení se napětí musí uvolnit a až pak měřit (táhlem řízení natočíš kolo, ale pneu na zemi se neposune, tím se vytvoří napětí - to zmizí až po popojetí 10 cm = tohle zkresluje měření a vznikne chyba). Taky to může být že předek sice nastaví správně, ale zadní náprava je celá natočená (nebo jedno kolo na zadní nápravě) - pak pro jízdu rovně se to musí zkorigovat volantem a ten zákonitě bude nakřivo.

Sbíhavost + natočení volantu jsem dělal: laserová vodováha, svinovací metr, lať a držák latě (stojan a svěrka), šupléra.
Laserem jsem si vytáhl hranu ráfku = neměří se milimetry na ráfku, ale centimetry na lati pár metrů od kola.
Vzájemná poloha natočení přední - zadní náprava (tj. natočení volantu - ten je ve střední poloze - oproti kolům kde měřim jestli jsou taky rovně) - laser na předním kole, měřil jsem odstup laser. čáry od zadního kola aby byly obě strany stejně.
Samotná sbíhavost přední nápravy je nula pokud se při měření od předního kola "dopředu" a "dozadu" naměří stejná hodnota, tj. laser na předním kole - lať před autem = lať za autem
Vodováhu jsem měl přiloženou přes gumu (šuplérou jsem kontroloval vzdálenost vodováhy od ráfku - na obou stranách byla v 0,02mm). Zbytek stačí měřit metrem odstup laseru od zadních kol a od latě před autem/ za autem. Úhly jdou snadno vypočítat, ale stačí jen porovnávat hodnoty aby byly stejný, tj. stačí i jen udělat rysky na lati a ani se to měřit nemusí.
Trochu zdlouhavý, ale dost přesný - nechal jsem to přeměřit an geo a nevěřili že jsem to dělal sám doma.

Re: Volant není rovně

Napsal: 05.08.2016 12:56
od Case
Řekl bych, že ta neschopnost servisů volant srovnat bude mít dvě hlavní příčiny:

1. Neobtěžují se to po nastavení geometrie patřičně zkontrolovat
2. Na relativně menší odchylku prostě kašlou a nestojí jim za další námahu

Re: Volant není rovně

Napsal: 05.08.2016 16:52
od vladka1
Jo, tak nějak ;) Ono udělat to přesně chce pečlivou práci a dělat to několikrát, sežere to čas a love stejný..
Kdo si to chce srovnat doma:
1) dát volant rovně, pojezdit a pohoupat pro uvolnění napětí v řízení a gumách (stačí 10 cm tam - zpět)
2) laserem prodloužit kolmici od předního kola dozadu (laser. vodováha přiložená ideálně na ráfek, dá se i na gumu - pokud je nerovnost (boule) tak bude chyba - 1mm na pneu je u zadního kola laser o centimetr vedle)
3) změřit u zadního kola odstup od laseru k zadnímu kolu (k hraně ráfku) - hodnota musí být na obou stranách stejná. Pokud není tak je volant rovně, ale přední kola natočený do rejdu
4) poštelovat řídicí tyče - jednu stranu povolit druhou utáhnout, o stejnou hodnotu např. 1/4 otáčky - označit křídou čáru na řídicí tyči i hlavě čepu řízení, povolit kontramatku, pootočit tyč oproti hlavě a utáhnout kontramatku)
5) znova změřit - obě strany stejná hodnota a součet hodnot stejný jako před tím - pak bude sbíhavost stejná jako před štelováním. (např. předtím levá 70mm pravá 80 - po štelování levá 75 pravá 75 - pak se sbíhavost nezměnila. Pokud to bude levá 73 pravá 73 tak je to změna víc do rozbíhavosti, pokud 78/ 78 tak víc do sbíhavosti. Samotná hodnota záleží na umístění-odstupu laseru od ráfku předního kola, tj. u někoho 50mm u jiného 100mm, tj. jen se porovnává levá strana s pravou.
6) příp. změřit sbíhavost - vynést kolmici od levýho kola, pak od pravýho kola na lať a) před auto/ b)za auto, pokud a = b tak je sbíhavost nula.
Projet jestli je volant OK, příp. opakovat. Kdo si nevěří tak pak může zajet na kontrolu geometrie - levnější než ojet nový gumy během pár set km ;)
Pokud ja laser krátký tak se přidělá na nějaký profil (ideálně dlouhý jako vnější průměr ráfku - pak se přiloží přímo na ráfek). Hodí se pomocník - jeden drží laser na kole a druhý měří.