Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
- madbugie
- Zkušený
- Příspěvky: 1637
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: SK - Trnava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
vlastne ta prevodovka potom vychadza z povahy auta kedze obe maju zhruba rovnaky vykon, rovnaku maximalku, rovnake zrychlenie na 100, rovnaky pocet rychlosti, ale benzin moze tocit otacky 0-6500 a dizel 0-4500
ak by sme vzali v uvahu ze prevodove pomery budu rovnake tak diezel musi mat tazsi hlavny prevod lebo ma mensie spektrum otacok, ale zasa dava vacsi krutiak ktory ten tazky prevod dokaze utiahnut (nenasiel som prospekty,... niekde to automobilky uvadzaju ake su stale prevody a pomery jednotlivych stupnov... )
ak by sme vzali v uvahu ze prevodove pomery budu rovnake tak diezel musi mat tazsi hlavny prevod lebo ma mensie spektrum otacok, ale zasa dava vacsi krutiak ktory ten tazky prevod dokaze utiahnut (nenasiel som prospekty,... niekde to automobilky uvadzaju ake su stale prevody a pomery jednotlivych stupnov... )
------ ===== < as mad as possible > ===== ------
modrá je dobrá ale iba ako farba auta
+ 100 fordích koníkov


modrá je dobrá ale iba ako farba auta


- killerhammer
- Test driver
- Příspěvky: 5140
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
zialbohu velmi sa mylisCulex42 píše:vykon hovori o tom, kam sa az rucicka na tachometri moze dostat. zatial co krutiaci moment hovori o tom, ako rychlo sa tam dostane



vykon = krutiak * otacky * nejaka konstanta (teraz si nespomeniem)
tzn. ze na benzine dosiahnes rovnaky vykon ako na dizli ale pri vyssich otackach a teda aj vyssej spotrebe (lebo ma mensi krutiak, teda musis viac vytocit, zvysit otacky aby si dostal rovnaky vykon)

cize vysoky krutiak na nizkych otackach (typicky dizel ale dnes uz aj turbo benzin) znamena len to, ze na tom aute mozes jazdit s vacsim vykonom pri nizsich otackach (nemusis tocit)
jazda je teda pohodovejsia pre posadku

samozrejme do tohto sa zamotava prevodovka a samotny priebeh krutiaku, ktory to moze cele dost zmenit.
ak je priebeh krutiaku priamka (ideal napr. elektromotor), vykon stupa linearne s otackami ako tlacis na plyn

benzin ma priebeh krutiaku stupajuci, teda vykon stupa viacej ako linearne ked ho vytacas do obmedzovaca

dizel ma uzku spicku krutiaku, teda vykon dosiahne maximum na uzkom pasme otacok potom pada

ta podstata je teda zrejma, benzin musis tocit (lebo ma nizsi krutiak) aby si dostal vyssi vykon, naopak dizel ked tocis vykon straca (lebo ma rychly nastup krutiaku ktory potom pomaly pada)
jazdit na plnom vykone na dizli alebo na benzine je teda len otazka techniky radenia


na benzine radis vysiie ked uz nejdu otacky viacej hore (obmedzovac)

na dizli v bode kedy krutiak zacina padat (moze byt niekde medzi 3500-4500 ot podla motora, musis si pozriet graf priebehu krutiaku pre tvoj motor)

Naposledy upravil(a) killerhammer dne 30.06.2009 09:42, celkem upraveno 1 x.
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
co potvrdzuje vysledok mojho pojednania, ze vodic musi poznat svoju krivku...
ten priklad, na ktory si reagoval nebol mysleny benzin vs. nafta, ale ako idealny priklad dvoch motorov. pokial mas dva motory (povedzme benzin) s rovnakym vykonom, ale jeden ma vyssi krutiaci moment ako ten druhy, tak sa na svoj plny vykon dostane rychlejsie, nie je pravda?
(ja sa nechcem hadat, chcem si to ujasnit a nechat vysvetlit ;o)
ten priklad, na ktory si reagoval nebol mysleny benzin vs. nafta, ale ako idealny priklad dvoch motorov. pokial mas dva motory (povedzme benzin) s rovnakym vykonom, ale jeden ma vyssi krutiaci moment ako ten druhy, tak sa na svoj plny vykon dostane rychlejsie, nie je pravda?
(ja sa nechcem hadat, chcem si to ujasnit a nechat vysvetlit ;o)
- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
pre dynamiku je dolezity iba vykon nic viac! Samozrejme, presnejsie povedane, pomer hmotnosti a vykonu.
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
no tak to si nemyslim ani omylom, sorry...
- killerhammer
- Test driver
- Příspěvky: 5140
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
cisto teoreticky ano, ked uvazujeme jeden prevodovy stupenCulex42 píše:ten priklad, na ktory si reagoval nebol mysleny benzin vs. nafta, ale ako idealny priklad dvoch motorov. pokial mas dva motory (povedzme benzin) s rovnakym vykonom, ale jeden ma vyssi krutiaci moment ako ten druhy, tak sa na svoj plny vykon dostane rychlejsie, nie je pravda?


prakticky ale je to zanedbatelne pretoze benzinove motory su konstruovane aby sa do otacok dostavali co najrychlejsie (ak zvolis spravny co najnizsi stupen)

ten cas pokial dostanes nezatazeny benzin na plne otacky je 1-3 sekundy, mozes si skusit na volnobehu stlacit plny plyn

Naposledy upravil(a) killerhammer dne 30.06.2009 09:55, celkem upraveno 1 x.
- killerhammer
- Test driver
- Příspěvky: 5140
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
iba vykon a ako rychlo sa k nemu dostanes teda sprevodovanie (priebeh krutiaku ti da iba informaciu ako sa k vykonu dostanes)Anndy píše:pre dynamiku je dolezity iba vykon nic viac! Samozrejme, presnejsie povedane, pomer hmotnosti a vykonu.


preto su sportove prevodovky na benzinoch kratke, aby otacky vyleteli co najrychlejsie hore (benzin tam dosiahne max vykon na danom prevodovom stupni)

samozrejme nizsia hmotnost ti tiez ohromne pomoze


vykon a hmotnost su najdolezitejsie veliciny v motosporte
potom je vsetko ostane

Naposledy upravil(a) killerhammer dne 30.06.2009 09:57, celkem upraveno 1 x.
-
- Test driver
- Příspěvky: 8970
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
Asi tak nejak.Krutiak je skor taka pocitova vecicka.Preto sa vsetci s turbo dieslom milne domnievaju,ze to je take zivsie a rychlejsie,ako benzin a potom pri pohlade do tabuliek trebars zrychlenia su prekvapeny,ze je to uplne,alebo skoro rovnake.Pocitovo to vsak dokaze dost klamat/zatlacenie do sedacky je opojne/ 

Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
s tym vsetkym suhlasim, islo mi to, spravne posudit rozdiel medzi vykonom a krutiacim momentom, lebo kazdy ma iny vplyv a je potrebne si v prvom rade uvedomit, ktory na co sluzi. potom mozeme zahrnovat dalsie faktory a ine vplyvy a robit zavery.
lebo je to naozaj tak. krutiaci moment presne hovori o tom, ako rychlo sa motor dostane na svoj plny vykon. lebo vykon nemoze urcovat sam seba. nemozeme povedat, ze vykon hovori o tom, ako rychlo sa dostane motor na najvyssi vykon, to je chujovina...
ak je pri otackach 0T vykon 0HP a pri otackach 6T vykon 100HP tak nemozem tvrdit, ze tych 100HP taha od nuly hore a ked mam 110HP tak sa tam dostanem rychlejsie, lebo tych 110HP je k dispozicii praveze LEN pri plnych otackach 6T. a preto potrebujem dlasi faktor, ktory mi povie, ako rychlo sa viem dostat z 0T na 6T otacok. a tom hovori prave krutiaci moment. je to zrejem aj z pohladuna jednotku [Nm] teda aku silu je shcopny motor preniest. ak je schopny v rovnakom case preniest vacsiu silu, dostane sa na svoj plny vykon rychlejsie.
spravne ale sa totalne mylim ? ;o)
lebo je to naozaj tak. krutiaci moment presne hovori o tom, ako rychlo sa motor dostane na svoj plny vykon. lebo vykon nemoze urcovat sam seba. nemozeme povedat, ze vykon hovori o tom, ako rychlo sa dostane motor na najvyssi vykon, to je chujovina...
ak je pri otackach 0T vykon 0HP a pri otackach 6T vykon 100HP tak nemozem tvrdit, ze tych 100HP taha od nuly hore a ked mam 110HP tak sa tam dostanem rychlejsie, lebo tych 110HP je k dispozicii praveze LEN pri plnych otackach 6T. a preto potrebujem dlasi faktor, ktory mi povie, ako rychlo sa viem dostat z 0T na 6T otacok. a tom hovori prave krutiaci moment. je to zrejem aj z pohladuna jednotku [Nm] teda aku silu je shcopny motor preniest. ak je schopny v rovnakom case preniest vacsiu silu, dostane sa na svoj plny vykon rychlejsie.
spravne ale sa totalne mylim ? ;o)
- killerhammer
- Test driver
- Příspěvky: 5140
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
zatlacenie do sedadiel (teda zrychlenie) je presne v tom nastupe krutiaku
lenze je to velmi kratky interval z pohladu otacok dizloveho motora
ked vies kde to mas, tak rychlym radenim ak motor udrzis stale v tomto spektre otacok, dosiahnes na dizly max zrychlenie na vsetkych stupnoch (sportova jazda na dizly)
toto iste dosiahnes na benzine ked radis na obmedzovaci (sportova jazda na benzine)
z pohladu vykonu je benzin 150 Nm pri 6500 ot presne to iste ako dizel 320 Nm pri 3250 ot
jednoducho vidno kto sa bude ake otacky snazit udrziavat aby dosiahol max vykon

lenze je to velmi kratky interval z pohladu otacok dizloveho motora
ked vies kde to mas, tak rychlym radenim ak motor udrzis stale v tomto spektre otacok, dosiahnes na dizly max zrychlenie na vsetkych stupnoch (sportova jazda na dizly)
toto iste dosiahnes na benzine ked radis na obmedzovaci (sportova jazda na benzine)
z pohladu vykonu je benzin 150 Nm pri 6500 ot presne to iste ako dizel 320 Nm pri 3250 ot

jednoducho vidno kto sa bude ake otacky snazit udrziavat aby dosiahol max vykon

- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
Lenze prevodovka sluzi nielen na co najrychlejsie dosiahnutie otacok, ale aj na dosiahnutie nejakej, cim vyssej, rychlosti. A to, ako vzdy na tomto gulatom svete, je v protiple s tym ako co najrychlejsie do optimalnych otacok. Cize zase treba dalsi kompromis (teda pre bezne auta). Sportove nemaju problem menit prevodovky podla druhu trate, ci zavodu
- killerhammer
- Test driver
- Příspěvky: 5140
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
spravne rozmyslas, krutiaci moment je sila akou sa otaca kluka motoraCulex42 píše:spravne ale sa totalne mylim ? ;o)
cisto teoreticky ak by si mal dva rovnake motory, jednostupnove (bez prevodovky) a dizel by mal krutiak priamku od 0-6000 ot povedzme 200Nm a benzin by mal krutiak priamku od 0-6000 ot povedzme 100 Nm. dizel by 2x silnejsie tahal v celom pasme otacok od 0-6000

v realnom svete ale je to inak, dizel nema krutiak priamku


Naposledy upravil(a) killerhammer dne 30.06.2009 10:13, celkem upraveno 1 x.
- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
A to zatlacenie, sa deje najma kvoli turbu! ked narazovito zacne zaberat. cize to najviac je vidiet pri porovnani atm. benzinu a turbo dieselu
.
Lenze pre beznych ludi je to uz hlboke rozmyslanie, tak preto tolko mytov a preto chce kazdy naftu....(okrem tych, co vedia
)

Lenze pre beznych ludi je to uz hlboke rozmyslanie, tak preto tolko mytov a preto chce kazdy naftu....(okrem tych, co vedia

- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
KH: lenze v praxi ma diesel "do tazka" (resp. do tazsia ako rovnako vykonny benzin) sprevodovanu prevodovku, co vlastne "pohlti" ten prebytok Nm
, kedze diesel je otackovo obmedzeny
.


- madbugie
- Zkušený
- Příspěvky: 1637
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: SK - Trnava
Re: Karpaty Race - nedela 28.6.2009 odchod 7:30 z BA
ahaho hladam po nete a co namna nevyskoci
http://vcedula.blog.pravda.sk/detail.ht ... 2b5640af95
najradsej mam tych pankov ktory sa tesia z toho ze maju, alebo mali PDcko z 95 roku najazdene 350 tis a ziadne problemy a ako urcite pojdu znova do dizla...
ja to beriem kolega ma dokonca hladkeho dizla v mazde 2,0 liter, ktory sice netaha, ale to auto je "neznicitelne"
takyto clovek bude velmi ale velmi sklamany ked si kupi nove TDCI, TDDI, TDHCPQIUZ naftovozitko a prve co urobi tak ako do stareho PDcka natankuje kvalitnu naftu od "stryka" z JZD
,hodne zdaru...
http://vcedula.blog.pravda.sk/detail.ht ... 2b5640af95
najradsej mam tych pankov ktory sa tesia z toho ze maju, alebo mali PDcko z 95 roku najazdene 350 tis a ziadne problemy a ako urcite pojdu znova do dizla...



takyto clovek bude velmi ale velmi sklamany ked si kupi nove TDCI, TDDI, TDHCPQIUZ naftovozitko a prve co urobi tak ako do stareho PDcka natankuje kvalitnu naftu od "stryka" z JZD



------ ===== < as mad as possible > ===== ------
modrá je dobrá ale iba ako farba auta
+ 100 fordích koníkov


modrá je dobrá ale iba ako farba auta


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti