Tempomatem nastavite pozadovanou rychlost - to je vsem jasne
ridici jednotka dodava potrebne mnoztvi paliva na udrzeni rychlosti - to je taky jasne
ALE
pokud auto vlastni setrvacnosti zacna zrychlovat tak odstavi privod paliva => 0l/100km a ted ty vase dohady, co udelas ty kdyz prijedes na vrchol kopce a mas na tachometru 130 ???? budes drzet plyn porad stejne nebo sundas nohu z plynu ... stejne jak ridici jednotka ... aby se ti auto nerozjelo rychleji a ty jsi neprekracoval povolenou rychlost, protoze pokud by jsi mel porad stejne seslapnuto budes zrychlovat. Pokud samozrejme vyradis, tak se ti auto rozjede na vyssi rychlost (okamzita je cca 0.9l/hod), oproti zarazenemu rychlostnim stupni (0.0 l/100km). S vyrazenou rychlosti dojedes dal, kdezto pri zarazenem musis pridavat plyn aby jsi udrzel tu danou rychlost, ale to by se muselo presne zmerit na stejnem useku za stejnych podminek co vyjde lepe. U me z duvodu bezpeci vyjde zarazena rychlost - moznost akcelerace, pri poruse motoru (zastavise) nemam ztratu posilovacu volantu a brzd .... tomu ja davam prednost.
K tem kopcum snad jen tolik, tempomat vypnes tim, ze slapnes na brzdu, spoku nebo vypnes rucne, ale plyn funguje bez problemu, takze nevim proc by jsi nemohl z kopce dolu lehce prislapnout plyn auto rozjet a v proti kopci vyuzit energii a jakmile tvoje rychlost klesne na nastavenou tak rizeni plynu prevezme ridici jednotka - je to zduvodu bezpecneho predjizdeni na dalnicich.
Pokud mas nastavenou rychlost nizsi nezli je aktualni ridici jednotka pocka az tvoje rychlost spadne na nastavenou a pak normalne pridava plyn.
Jinak tempomat je uzasna vec a vyuzivam jej nejen na dalnicich a okreskach, ale taky na prujezd obcemi, kdy na zacatku nastavim a pak jedu a vim, ze neporusuji zakon
Jeden priklad za vsechny: muj sef je setrilek a zvyklej ze S120 a podobnych aut porad vyrazovat rychlost. Predstavte si ze sedita na miste spolujezdce a ridic "sef" zacne predjizdet (ma citroen Berlingo) Pravy pruh - kamion cca 90km/h, druhy pruh Favorit s privesem - cca 95 km/h a v nejrychlejsim pruhu muj sef 105 km/h a kdyz byl na urovni tech dvou, tak elegantne vyradil 5 a bez rychlosti zaplul pred Faftaka, proste na zabiti. Me to odnaucil stryc kdyz jsem presel z Rapida na Feldu a o Astra ani nemluve.