Tu jste jak reklamní agenti z Montfýldu když vychvalujou plastovou pilu jako supr profi stroj bez nedostatků...
[/quote]
Toto není z Montfýldu, ale z doby když jsem ještě závodil a " babral ", jak to na starým Brně zastavit.
**********************************************************************
RINCIP BRZDNÉHO TŘENÍTření je mechanismus, který mění pohybovou energii na teplo. Stejně jako jsou dva druhytření mezi pneumatikou a povrchem silnice (mechanická přilnavost nepravidelností silničníhopovrchu kpružné směsi a transientní molekulární adhese mezi gumou a silnicí, při které jeguma přenášena do povrchu vozovky), tak zde jsou dva velice rozdílné druhy brzdného tření –abrazivní tření a adherentní tření. Abrazivní tření znamená, že jsou přerušeny krystalickévazby vmateriálu destičky i vlitině brzdového
kotouče. Rozbíjení těchto vazeb generujeteplo vzniklé třením. U abrazivního tření jsou tedy krystalické vazby vmateriálu destičky (avmenší míře materiálu
kotouče) nevratně narušené. Tvrdší materiál obrušuje měkčí(předpokládáme, že kotouč obrušuje destičku). Destičky, které fungují primárně na abrazi sevíce zahřívají a mají tendenci vadnout při vysokých teplotách. Když tyto destičky překročísvůj použitelný teplotní limit, začnou náhodně a nepravidelně ukládat svůj materiál na povrchkotouče. Právě tento „přenos“ na povrch
kotouče způsobuje jak nepravidelnou tloušťkunaměřenou techniky, tak chvění a vibrace při brzdění, které hlásí jezdci.Sadherentním třením se část materiálu destičky rozptýlí na rozhraní mezi destičkou akotoučem a vytvoří velice slabou, jednolitou vrstvu materiálu destičky na povrchu
kotouče.Nyní mají třecí plochy
kotouče a destičky vpodstatě stejné složení, materiál se může přenášetvobou směrech a vazby se rozpadají a znovu formují. Vpodstatě, při adherentním tření mezikotoučem a destičkou jsou vazby mezi destičkou a vrstvičkou materiálu destičky na kotoučipřechodné – ustavičně se rozpadají a některé zase obnovují.Při brzdění neexistuje něco jako čistě abrazivní nebo čistě adherentní tření. Materiál destičekmusí být dostatečně abrazivní, aby udržel povrch
kotouče hladký a čistý. Jak materiálpřechází mezi destičkou a kotoučem, vrstva na kotouči se neustále obnovuje a udržujejednolitá – ovšem pouze za předpokladu, že destička i kotouč byly kompletně a správnězahořeny a nebyl překročen teplotní limit destičky. V druhém případě, pokud nebylavytvořena jednolitá vrstvička na povrchu
kotouče vprůběhu formování nebo zahoření, semůže během provozu při vysokých teplotách vyskytnout lokální nebo nekontrolovaný přenosmateriálu. Organické a polokovové destičky používané vminulosti byly více abrazivní nežadhezívní a byly silně teplotně limitované. Všechny závodní destičky současné „metalicko-uhlíkové“ generace využívají stejně jako mnoho destiček pro vyšší třídu běžných vozidelpředevším adherentní technologii, a jsou tepelně stabilní vmnohem větším rozsahu teplot.Bohužel nic není zadarmo a závodní destičky pro extrémní teploty nejsou efektivní přiteplotách nízkých, se kterými se setkáváme vběžném provozu.Proto tedy neexistuje nic jako ideální „všestranná“ brzdová destička. Třecí materiál, který jetichý a funguje při relativně nízkých teplotách po městě nezastaví vozidlo při agresivní jízdě.Pokud zkusíte agresivní jízdu světšinou vozidel soriginálními destičkami, zažijete vadnutídestiček, přenos třecího materiálu a vaření brzdové kapaliny - bez diskuze. Skutečná závodnídestička použitá vnormálních podmínkách pak bude hlučná a nebude správně fungovat přinízkých teplotách.Abychom neskončili se skřípajícími brzdami, které vůz téměř nezastaví při jízdě po městěnebo suvadajícími destičkami na dráze, případně při rychlé jízdě zkopce, měli bychom- 3 -
ideálně před tím než si dopřejeme energický automobilový zážitek, destičky měnit. To nikdonedělá. Zůstává otázka, jaké destičky se mají používat u sportovních vozů – relativněnízkoteplotní běžné destičky nebo vysokoteplotní závodní destičky? Docela překvapivě, podlemého názoru, odpovědí jsou sportovní destičky sdobrými charakteristikami při nízkýchteplotách. Důvod je jednoduchý: pokud jedeme opravdu agresivně a začneme se dostávat doproblémů, ať už vdůsledku vadnutí destiček nebo vařící se kapaliny (nebo obojího),podmínky se mění dostatečně pozvolně, aby nám dovolily jednoduše přizpůsobit styl jízdy azměny tak kompenzovat. Na druhou stranu, pokud se vyskytne nouzová situace když jsoubrzdy studené, vysokoteplotní destičky auto prostě nezastaví. Jen pro příklad : vprůběhupoloviny šedesátých let, jsme u Shelby American nepoužívali Mustangy GT 350 nebo GT 500jako služební vozy jednoduše proto, že byly vybavené závodními destičkami Raybestos M-19a žádná znašich žen, nedokázala sešlápnout brzdový pedál dostatečně silně, aby vůz zastavilavběžném provozu.Bez ohledu na složení destiček, pokud nejsou
kotouče a destičky správně zahořené, se přenosmateriálu mezi nimi může odehrávat náhodně – následkem jsou nerovnoměrné nánosy avibrace při brzdění. Podobně, i když jsou brzdy správně zajeté, pokud jsou velmi horké nebopo jednom dlouhém brzdění zvysoké rychlosti zůstanou aplikované i po úplném zastavení,může na kotouči zůstat usazenina, která vypadá jako obrys destičky. Tento druh usazeniny senazývá otisk destičky (obr. 5) a vypadá jako by destička byla namočená do barvy jako razítkoa přitisknutá na povrch
kotouče. Můžeme vidět perfektní obrys destičky na disku. Obr. 5 – Otisk brzdové destičky na kotoučiA bude hůř. Litina je slitina železa a křemíků s roztroušenými částicemi uhlíku. Při zvýšenýchteplotách se přítomné karbidy začnou formovat do mřížky. Vpřípadě brzdových kotoučů sekaždý nepravidelný nános – vyčnívající zpovrchu
kotouče – zahřívá víc než okolní kov.Pokaždé, když se čelní hrana některé usazeniny dostane rotací do kontaktu sdestičkou,lokální teplota se zvýší. Když tato teplota dosáhne 650 - 700ºC, litina pod usazeninou sezačne měnit na cementit (karbid železa, ve kterém se tři atomy železa sloučí sjedním atomemuhlíku). Cementit je velmi tvrdý, velmi abrazivní a špatně odvádí teplo. Pokud toto nevhodnépoužití pokračuje, systém vstoupí do sebedestruktivní spirály – množství a hloubka cementituse zvětšuje se zvyšující teplotou a stejně tak nerovnost kotouč.